Поради логопедів

 

З дітьми працюють

          

 

Олійник Аліна Юріївна, вчитель-логопед, спеціаліст

 

Зміни щодо зарахування від 07.02.2020

Зміни щодо прийняття в групу компенсуючого типу

Завдання учителя-логопеда в ЗДО:

     КОЛИ СЛІД ЗВЕРНУТИСЬ ДО ЛОГОПЕДА

          Підставою для відвідування логопеда є неправильна вимова звуків.
Свистячі: С,З,Ц – малюк повинен чітко вимовляти до кінця 3 р. життя.
Шиплячі і сонорні : Ш,Ч,Ж,Л,Р, до кінця 5 р. життя. Якщо ви помітили помилки і вас тривожить мова вашої дитини зверніться до логопеда за консультацією і невідкладно, чим довше малюк буде картавити і шепелявити, тим міцніше закріпиться у нього неправильна вимова і тим важче буде в майбутньому виправити дефект.         

        “УВАЖНІ ВУШКА” ( ігри та вправи)

“Дихаємо правильно – легко розмовляємо”

 

Вправи на розвиток моторики артикуляційного апарату

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ

       Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики прямопропорційно залежать розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе.

Малюк якомога більше повинен працювати своїми неслухняними пальчиками. Як би не здавалося вам це стомлюючим, нехай малюк сам застібає гудзики, шнурує черевики, засукує рукава. Причому починати тренуватися дитині краще не на своєму одязі, а спершу “допомагати” одягнутися лялькам , малюкам і , навіть, батькам.

Для розвитку дрібної моторики дуже корисно ліпити. Тільки не залишайте малюка наодинці з пластиліном, щоб вчасно припинити його бажання спробувати зліплений кульку на смак.
Багато мам не довіряють дитині ножиці. Але якщо в кільцях ножиць будуть пальці дорослого разом з дитячими пальчиками вирізати будь-які фігурки, вийде відмінна тренування для руки.

Для розвитку дрібної моторики у вільний час можна: 

Збирати, перебирати ягоди; викладати букви, цифри і малюнки з шишок, каменів; грати з глиною, мокрим піском.

А у дощову погоду: 

Перебирати крупу, збирати пазли, конструктор, мозаїку, грати в пальчикові ігри, ліпити з тіста, пластеліну, тощо.

Масаж кисті руки шишкою

Шишка швидко пробігає,
Ручки наші розминає.

(Затиснути шишку між долонями, перекочувати її вперед-назад. Повторювати 7—10 разів.)

 Вправна шишечка моя —
Здоровішим буду я.

(Покласти шишку па долоню, промовляти слова.)

Метелики прилетіли
І на щічки нам сіли.

(Шишечкою почергово торкатися до правої та лівої щічки, повторювати 7—10 разів.)

Крильцями полоскотали —
Діти враз веселі стали.

(Пальчиками помасажувати щічки.)

Масаж кисті руки горіхом

Веселенький біг струмочок, (Колові рухи горіхом по долоні правої руки.)

Повернув на горбочок, (Покласти руку на тверду поверхню, перекочувати вверх від зап’ястя до середнього пальчика.)

Стрімко вниз він покотився (Перекочувати вниз від середнього пальця до зап’ястя.)

І в долоньці опинився. (Так само помасажувати ліву ручку. Повторювати 5 разів.)

Комплекс вправ пальчикової гімнастики з каштанами

  1. «Позбираємо каштани» (Беремо каштани трьома пальчиками: великим, указівним, середнім)
  2. «Катаємо колобка» (Колові рухи по долонях).
  3. «Натягнемо рукавички» (Тримаючи каштан пальчиками однієї руки, гладимо другу руку з обох боків)
  4. «Тук-тук» (Постукуємо каштанчиком по кожному пальчику з внутрішнього боку.)
  5. «Не впусти» (Піднімаємо каштани з підлоги, тримаючи їх між пальцями.)
  6. «Притисни» (Притискаємо каштани до кожної долоньки пальчиками.)
  7. «Вісімка» (Прокручуємо два каштани в одній долоні.)

 

Поради батькам:

“Як навчити дитину грамоті”

При навчанні, як писання, так і читання, вихідним процесом є звуковий аналіз усного мовлення, тобто уявне розчленовування слова на складові його звуки, встановлення їх кількості та послідовності.

Порушення звукового аналізу виражається в тому, що дитина сприймає слово глобально, орієнтуючись лише на його смислову сторону, і не сприймає фонетичну сторону, тобто послідовність його складових звуків. Наприклад, дорослий просить дитину назвати звуки в слові СІК, а дитина відповідає: “апельсиновий, яблучний…”

Прочитати слово – значить по поєднанню окремих літер, що відображають порядок звуків у слові, синтезувати їх так, щоб вони склали реальне, живе слово.

Діти з проблемами в мовленнєвому розвитку, у яких порушена вимова фонем і їх сприйняття, тим більше відчувають труднощі звукового аналізу і синтезу. Вони можуть бути виражені в різному ступені: від змішання порядку окремих звуків до повної нездатності визначити кількість, послідовність чи позицію звуків у слові.

Навчання звукового аналізу слова є основним завданням етапу підготовки до навчання грамоті і передбачає: визначення кількості звуків у слові, фонетичну характеристику звуків (уміння диференціювати голосні і приголосні звуки, дзвінкі і глухі, тверді і м’які), визначення місця звуку в слові.

Зразки ігрових завдань:

Гра «Піймай звук»(з ряду звуків, складів, слів).

Завдання: розвивати слухову увагу, фонематичний слух.

Дорослий називає звук, а дитина піднімає синій або зелений квадратик. Потім слово. Якщо на початку слова чується твердий звук, потрібно підняти синій квадратик, якщо м’який – зелений (Сніг, зима, лижі та ін).

Гра «Скільки звуків у слові заховалося?»

Викласти схему слова ДУБ.

– Скільки звуків у слові ДУБ? (У слові ДУБ три звуки)

– Який перший звук у слові ДУБ? (перший звук [Д])

– Звук [Д]? (звук [Д] приголосний, дзвінкий, твердий).

– Яким квадратиком на схемі позначимо звук [Д]? (Синім квадратом).

– Який другий звук у слові ДУБ? (Другий звук [У])

– Звук [У ]який? (Звук [У] голосний).

– Яким квадратиком на схемі позначимо звук [У]? (Червоним квадратиком).

– Який третій звук у слові ДУБ? (Третій звук [Б]).

– Звук [Б]? (Звук [Б] – приголосний, твердий, дзвінкий).

Яким квадратиком на схемі позначимо звук [Б]? (Синім квадратом).

– Звуки подружилися. Що вийшло? (ДУБ).

– Якою буквою позначимо звук [Д]? (Буквою Д).

Якою літерою позначаємо звук [У]? (Буквою У).

Якою літерою позначаємо звук [Б]? (Буквою Б).

– Літери подружилися. Що вийшло? (ДУБ).

Важливо, щоб дитина засвоїла, що таке звук мовлення, могла диференціювати звуки, ділити слова на звуки та склади. Тільки тоді вона зможе легко оволодіти навичкою читання. 

Як допомогти дитині заговорити!

  1. Заохочуйте дитину завжди дивитися на Вас, коли Ви говорите!

Діти навчаються шляхом наслідування. І в розвитку мови наслідування відіграє важливу роль. Тому будьте хорошим зразком для вашої дитини. Переконайтеся, що ви говорите всі слова чітко і малюк бачить Вашу артикуляцію. Тоді Ваша дитина може краще все зрозуміти і швидше заговорити.

  1. Використовуйте короткі слова, прості і зрозумілі!

Маленька дитина не в змозі зрозуміти і запам’ятати довгі і складні речення. Тому бажано використовувати прості терміни та короткі фрази (але без «сюсюкания»). Наприклад, давайте малюкові прості вказівки і задавайте прості питання, такі як «візьми ведмедика», «принеси ляльку», «де кубик?»Ніж простіше будуть Ваші слова і фрази, тим швидше дитина почне наслідувати Вам!

  1. Не говоріть надто швидко!

Коли ваша дитина стикається з швидким потоком слів, що він чує, але не розуміє їх.

  1. 4.Промовляйте вголос все, що Ви робите!

«Зараз ми одягнемо черевики, куртку, шапку і підемо гуляти». «Я дістану тарілку, ложку, і ми будемо їсти суп».

  1. Читайте дитині книги!

Одним з наслідків читання для дітей молодшого віку є більш швидке розвиток мовлення. Читайте дитині не менше 10 хвилин кожен день, навіть більше, якщо це можливо. Вибирайте книги з короткими текстами і яскравими картинками.
Не дратуйтеся, якщо дитина просить читати йому одне і те ж. Правило повторення – головне в мовному розвитку. Коли він чує одні й ті ж слова і пояснення, вони швидше увійдуть в його словниковий запас.

  1. Обмежуйте перегляд телевізора!

Не використовуйте телевізор в якості няні або як метод заспокоєння дитини. Ви можете бути зачаровані тим, як ваш малюк танцює при показі якоїсь реклами. Але згодом виявитися, що за короткий час дитина і Ви стали залежні від телевізора.
Замініть телевізор розмовами, цікавими іграми та компанією інших дітей. Саме це буде стимулювати мова Вашого малюка.

  1. Частіше включайте музику та пісні для малят!

Музичні твори та дитячі пісеньки дуже корисні для збагачення словникового запасу і розвитку слухового уваги. Ритм і мелодії пісень так само сприяють розвитку сприйняття дитини.
Чергуйте повільні і швидкі мелодії. Особливо підходять ті, які можна поєднувати з рухом. Так тренується слухо-моторна координация.Кроме того, співайте самі, щоб малюк стежив за Вашими губами і міг повторювати за Вами слова.

  1. Заохочуйте рухову активність дитини!

Щоб швидше розвинути мовлення малюка, більше гуляйте, ходіть, бігайте з ним, лазайте по драбинках, грайте в м’яч і т. п.

  1. Розвивайте дрібну моторику!

Про взаємозв’язок мови і рухів руки знає, мабуть, кожна мама. Так що давайте вашій дитині фарби, пластилін, безпечні ножиці для вирізання, нанизуйте великі намистини, гудзики і купуйте гри, що вимагає певної спритності пальців (наприклад, «шнурівки»). Особливо корисна пальчикова гімнастика!

  1. 1 Виключіть будь-які надмірні вимоги!

Забезпечте своєму малюкові спокійне, розмірене обстановку, здорове харчування, достатній сон, багато гуляйте на свіжому повітрі. Дозволяйте малюкові грати з іншими детьми.Будьте самі собою, а не гарячково нетерплячими у відносинах з Вашою дитиною. Залишайтеся спокійними і врівноваженими.

* * * * *

Дуже часто діти, які погано говорять для свого віку, ще й погано їдять. Як правило, для них проблема з’їсти яблуко чи моркву, не кажучи вже про м’ясо. Це викликане слабкістю щелепних м’язів, що, в свою чергу, затримує розвиток рухів артикуляційного апарату.
Тому обов’язково змушуйте дитину жувати сухарі і цілі овочі і фрукти, хліб з корочками і кускове м’ясо. Щоб розвинути м’язи щік і язика, покажіть дитині, як полоскати рот. Навчіть надувати щоки і утримувати повітря, “перекочувати” його з однієї щоки в іншу.